lauantai 9. huhtikuuta 2016

Pari helppoa ja herkullista ruokaa

Meillä on eletty pääsiäisestä lähtien aika räkäisissä merkeissä, mutta varsinkin oman flunssani hellitettyä olen ehtinyt taas inspiroitua keittiössä. Sain käsiini Ella Woodwardin kirjan Deliciously Ella, joka on jatkoa samannimiselle blogille. Voin vain ihmetellä, miksen ole seurannut blogia aikaisemmin, koska kirjan gluteenittomat, maidottomat ja kasvisruokavalioon perustuvat ohjeet sopivat minulle kuin, noh, nenä päähän. Varsinkin, kun kirjassa ei edes käytetä soijaa, jota en omassa keittiössäni suosi. Nyt kun olen kokeillut kirjasta useampaa reseptiä, ei voi kuin todeta, että onpas kiva saada jotain uutta syötävää iänikuiselle perusarkiruokien listalle. Kokeilemani reseptit olivat vielä niin yksinkertaisia, että lopputuloksen herkullisuus todellakin yllätti.


Koska olen melkein kykenemätön noudattamaan reseptejä, menee kokkailu aina soveltamiseksi. Näissä resepteissä se ei kyllä ole yhtään haitaksi, vaan idea on tärkein. Itse heitän aineksia sekaan miten milloinkin, ja tässä pääpiirteet.

Meksikolainen quinoakulho

Quinoaa keitettynä (lisää keitinveteen sitruunamehua, suolaa ja pippuria)
Guacamolea (avokadoja soseena sekä ainakin runsaasti limen mehua ja suolaa)
Tomaattisalsaa (tomaatteja pilkottuna, limen mehua, oliiviöljyä)
Mustapapuja (lisäksi oliiviöljyä, ja itse lisään sekaan vielä limen raastettua kuorta sekä mehua)

Annostele aineet lautaselle ja ripottele päälle runsaasti tuoretta korianteria. Nopea ateria, joka maistuu lapsillekin, varsinkin kun ainesosat voi lapsi syödä erikseenkin (ainakin meillä kolmevuotias on joskus tarkka siitä, ettei ruoka-aineita saa sekoittaa keskenään).


Toinen uusi luottoreseptini on tämä:

Kookospata kikherneiden kera

Kookosmaitoa
Tomaattimurskaa
Inkivääriä raastettuna
Bataattia paloina
Kesäkurpitsaa paloina
Kukkakaalia paloina
(tai mitä kasviksia kotoa sattuu löytymään)
kikherneitä
Suolaa ja pippuria
Päälle tuoretta korianteria

Lisäksi riisiä tai quinoaa

Kuumenna neste valurautapadassa tai vastaavassa kiehuvaksi ja lisää muut aineet. Hauduta ruokaa uunissa reilu tunti kunnes kasvikset ovat tarpeeksi pehmenneet. Tarjoa riisin tai quinoan kera.


Itse innostuin tämän ruuan myötä uunipadan käyttämisestä niin, että aloin (taas kerran) suunnitella leivinuunin käyttämistä ruoan hauduttamiseen, se kun on vieläkin opettelematta. Ainesosaluettelo vaikuttaa simppeliltä, mutta lopputulos oli enemmän kuin osiensa summa. Miten sellainen ruoka voisikaan jättää kylmäksi, missä on runsaasti tuoretta korianteria?

2 kommenttia:

  1. Korianteri on minun suurinta herkkusinappi, valitettavasti puolisoni ei voi sietää sitä. Onneksi tuoretta korianteria on helppo lisäillä valmiisiin ruokiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mullakin kesti aikansa tottua korianteriin, mutta nyt se sopii mielestäni lähes kaiken kanssa. Mitä enemmän sen parempi!

      Poista