perjantai 3. huhtikuuta 2015

Smoothieta lautasella

Kroppani on viime aikoina huutanut kaikkea vihreää, ja olenkin taas pitkästä aikaa innostunut tekemään vihersmoothieita. Talven pimeimpinä kuukausina teki mieli syödä kaikenlaista täyttävämpää, kun nuhjuiset ilman aurinkoa kasvaneet vihannekset eivät oikein edes olleet parhaimmillaan. Nyt yhtenä päivänä salaattia syödessämme havahduimme miehen kanssa siihen, että vihannekset maistuivat taas jotenkin erityisen hyviltä ja raikkailta. Mahtaakohan lisääntyvä valo tuoda näin nopeasti muutosta kasvihuonekasviksiinkin?


Smoothien kanssa minulla on kuitenkin yleensä se ongelma, että vaikka sitä tekisi kuinka ison kannullisen, nälkä tulee jo tunnin kuluttua aamupalasta. En oikein tykkää lisätä smoothieen pähkinöitä tai proteiinijauheita, koska ne tekevät koostumuksesta helposti liian puuromaisen ja muuttavat usein makuakin liikaa. 


Sitten kuulin uudesta smoothietrendistä nimeltään ”smoothie in a bowl”. Vähän hassua sinänsä, että saman tavaran laittaminen erilaiseen tarjoiluastiaan muuttaa asian jotenkin enemmän trendikkääksi, mutta asian nerokkuus piileekin lautaselta tarjoillun smoothien lisukkeissa. Kun smoothien päälle heittelee pähkinöitä, pilkottuja hedelmiä, siemeniä ja vaikka rusinoita, kokonaisuudesta tulee täyttävämpi ja syöjä saa lusikallisiinsa hiukan enemmän purutuntumaa. Raikkauskaan ei jostain syystä katoa, kun pähkinät ovat smoothien lisukkeena, eivät raaka-aineena.


Olen nyt testaillut erilaisia smoothielautasellisia ja olen aika vakuuttunut, että tämä tapa syödä smoothieta on tullut meidän keittiöömme jäädäkseen. Kaksivuotiaskin innostui, kun sai eteensä samanlaisen annoksen kuin äidillä, ja mikä tahansa mikä sisältää rusinoita on tietysti lapsenkin näkökulmasta hyvää. Varsinaisen smoothien tein aika samalla tavalla kuin ennenkin, joten uutuutena tässä olivat ne päälliset.

Puolukkasmoothie lisukkeilla

1 banaani
2 pienehköä avokadoa
1 appelsiini
reilu nippu tammenlehtisalaattia tai vastaavaa
loraus kauramaitoa
hunajaa
jäisiä puolukoita

Päälle:
Sekalaisia pähkinöitä
Auringonkukansiemeniä
Kuivattuja taateleita pilkottuna/rusinoita
Banaani viipaloituna

Sekoita smoothie normaalisti blenderissä. Lisää kauramaitoa tai muuta nestettä vain sen verran, että smoothie pysyy lusikoitavan paksuna. Kaada valmis smoothie syvälle lautaselle ja koristele sattumilla. Unohdin omastani banaanin pois ennen kuvien ottoa, mutta sitä kannattaa kyllä lisätä tai käyttää tilalla muita hedelmiä tai marjoja.  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti